Speedwaytävlingar

Speedwaytävlingar

En tävling i speedway går normalt till som så att de olika lagen som är med (i regel två stycken) kör 14 stycken heat för kvalificering, och sedan avslutar man med en final där de bästa från omgångarna innan får mötas.

Alla heat körs i vänstervarv, eller motsols som det heter utanför speedway, och det lag som tar emot ett gästande lag har på sig huvor i röd och blå färg som man fäster ovanpå hjälmen. Det gästande laget i sin tur har också på sig huvor, men då i färgerna vit och gul. Syftet med detta är naturligtvis att publiken enkelt ska kunna se vilka förare som är vilka, eftersom motorcyklarna ser så lika ut.

Av de 14 heat man kör i kvalificeringsomgången så är nummer 2 och nummer 11 av dessa så kallade reservheat. De räknas fortfarande men är reserverade för förare som har mindre erfarenhet än övriga. Anledningen till detta upplägg lär vara den att man på något sätt vill få lagen att använda sina ”rookies” istället för att bara utnyttja sina stjärnor.

Om en spelare som har hög snittpoäng från säsongen innan skulle få ett lägre resultat i ett heat än en lägre rankad lagkamrat, så tilldelas denne så kallade bonuspoäng. Dessa har ingen betydelse för resultatet i tävlingen, men efteråt så har de i regel betydelse för hur mycket lön en förare får. Systemet används så att man ska motivera förare att konkurrera med varandra inom laget, och inte bara förlita sig på att lagets stjärna tar hem segern.

Efter att en tävlingssäsong är avslutad så räknas en förares snittpoäng ut och sedan avgörs om denne ska stanna i samma lag till nästa säsong. Förare har poäng mellan 2 upp till långt över tio och lagen får ha max 42 poäng totalt för att få tävla vidare i samma konstellation.

Elitserien är den högst rankade speedwayserien i Sverige, där tävlar upp till åtta lag om vem som blir Svenska Mästare. På internationell nivå finns serien Speedway Grand Prix där vinnaren tar hem VM-titeln. Serien startade 1995 och ersatte den tidigare VM-tävlingen som bestod av en enda finalomgång.