Poäng i speedway

Poäng i speedway

Precis som med själva motorcykeln så är beräkningen av poäng i speedway ganska speciell i förhållande till andra racing- och rallysporter. Varför detta upplägg finns till att börja med är i likhet med exemplet med själva maskinen också svårt att motivera, men man får anta att det har att göra med själva kulturen som finns inom speedway.

Till att börja med så är det värt att notera att den vanligaste tävlingsformen för speedway är i lag. En förare tillhör alltid ett lag och tävlar nästan alltid tillsammans med sitt lag, och det vanligaste upplägget är att fyra förare finns på banan samtidigt, vilket ger att två lag med två förare i varje gör upp om poängen i varje lopp. Poängen fördelas enligt följande: ettan får tre poäng, tvåan får två poäng, trean får ett poäng och den som kommer fyra blir utan poäng. Av detta följer att maximal poäng för ett lag per lopp är fem poäng och som minst en poäng. När denna situation uppstår så kallas det för en ”femetta”, eftersom det vinnande laget med sin förstaplats och sin andraplats får fem poäng medan motståndarlaget bara lyckades knipa en poäng.

Efter att en tävling är avslutad så sparas ändå poängen som varje tävlande har tagit, eftersom det finns en annan regel gällande poäng i speedway. Den säger att ett lag i en viss liga inte får ha mer än ett visst antal poäng från förra säsongen, och detta innebär att förare (ofta stjärnorna inom laget) måste byta klubb ofta. Det innebär också att många förare kör i flera ligor samtidigt, till exempel så körde Tony Rickardsson simultant för svenska ligan och även den polska och brittiska.